Üdvözöljük a Hallgatói Számítógép Központ honlapján!

Mit tegyek, ha...

Az alábbiakban megpróbáljuk a leggyakrabban előforduló kérdéseket összegyűjteni, és megadni rájuk a lehetőség szerinti megoldást. Mindezt annak érdekében, hogy lehetőség szerint ne kelljen munkatársaink személyes segítségét igénybe venni.

A kérdéseket témakörök szerint csoportosítottuk. Azok számára, akik rendszeresen figyelemmel követik e lap változásait, itt időrendben felsorolva is megtalálhatók az utóbbi kb. 1 év során frissített kérdések.

Tehát...
Mit tegyek, ha...



Az utóbbi kb. 1 évben módosított válaszok időrendben:

Mit tegyek, ha...




Mit tegyek, ha a HSZK-ban elhagytam valamilyen holmimat?

  • Az elhagyott holmik felől elsősorban az R.401. operátoriban érdemes érdeklődni.
  • A diákigazolványokat pár nap után átküldjük a KTH-ba a diákigazolványokkal foglalkozó ügyintézőhöz.
  • a nem KTH-hoz tartozó hallgatók esetén a személyhez azonosítható egyéb tárgyakat (pl. igazolványokat) szintén rendszeresen átküldjük a Dékáni Hivatalokba (az illetékes karra), ezért ha nálunk nincs meg, érdemes ott is érdeklődni.
  • A KTH-hoz tartozó hallgatókhoz azonosítható személyes tárgyairól (pl. igazolványok) folyik az egyeztetés a KTH-val, pillanatnyilag nem fogadják tőlünk, így nem tudunk rövidebb utat a visszajuttatáshoz, minthogy mi megőrizzük.


Mit tegyek, ha szeretnék olvasni az internetes etikettről?

Indulásként a következő linkeket tudjuk ajánlani (ha kapunk javaslatokat további linkekre, azt is ide tesszük szívesen):


Mit tegyek, ha szeretném használni a PC-k USB portját?

A PC-inken található USB port. Ezek a csatlakozók azonban nem eléggé strapabíróak ahhoz, hogy a meglehetősen nagy igénybevételt (több éven át napi 10-20 csatlakoztatás/bontást) elviseljenek.

Ezért termi gépeinket folyamatosan szereljük fel USB hosszabbítókkal, és az így felszerelt gépekhez PEN-driveokat lehet csatlakoztatni a kábelen keresztül.

Más eszközöket (pl. mobil winchester, mobiltelefon, digitális fényképező, stb.) nem szabad rájuk csatlakoztatni.


Mit tegyek, ha a csatlakoztatott PEN-drive-omat nem ismeri fel a PC?

  • Az esetek kb. 99%-ában az alábbi két tanács segít:
    1. A PEN-drive-ot a PC felbootolása után csatlakoztassa a géphez (vagy ha már korábban csatlakoztatta, akkor húzza ki, majd újra csatlakoztassa miután a PC felbootolt)
    2. Figyelje meg, hogy az F: G: H: drive betűk legyenek szabadok amikor éppen csatlakoztatja a PEN-drive-ot (egyes NOVELL szerverekre való belépés elfoglalja ezeket a betűket, és akkor a PEN-drive nem tud megfelelő meghajtó betűt kapni).
  • Ha a fentiek mégsem segítettek, akkor jelezze ezt az operátoroknál. Ők a PC rendszerfelelősünket értesítik, akik ha szükséges, akkor a szükséges drivert installálják a PC-kre.


Mit tegyek, ha szeretnék saját hardver eszközt csatlakoztatni a PC-khez?

Az USB porton keresztüli csatlakoztatásról itt olvashat.

A tantermi PC-khez egyéb hardver eszközöket, amelyek pl. a gépek kinyitását, és belül való csatlakoztatását jelentik, nem tudjuk megoldani, elsősorban garanciális okok miatt.

Arra sem tudunk ígéretet tenni hogy további (esetleges) gépcserénél olyan gépeket fogunk beszerezni, ahol ilyen típusú eszközök illesztése (pl. mobil rack-ek) meglesz, minthogy az utóbbi években a látható tendencia az, hogy saját szerevezésben gépeket beszerezni nem tudunk, mert nem a pénzt kapjuk meg ilyesmire, hanem olyan pályázatok vannak, ahol előre eldöntött konfigurációk beszerzésére lehet pályázni. Ezekben pedig eddig még sosem szerepelt olyan illesztőelem, ami bármiféle mobil eszköz további csatlakoztatását lehetővé tenné.


Mit tegyek, ha a termi PC-n elindított Xterminál billentyűzetkiosztását szeretném megváltoztatni?

Jelenleg minden PC-n a feliratoknak megfelelő billentyűzetkiosztás kell legyen. (Ha véletlenül valahol nem így lenne, szóljon.)

Ezt módosítani az xmodmap paranccsal lehet.
Ez esetben szükség van még egy fájlra is, ami leírja hogy mit szeretne módosítani es hogyan. (Ennek formátumát a man xmodmap leírásánál találhatja meg.)
Mivel a konkrét billentyűzetek sem teljesen egyformák, az angolból is többféle (GB, US) létezik, ezért ilyen fájl központi elhelyezesét jelenleg nem tervezzük.


Mit tegyek, ha hallgató vagyok a BME-n, és témaszámot szeretnék kapni a HSZK PC-ihez, szerveréhez?

Minden, a NEPTUNban "Aktív" státuszú hallgató jogosult a tantermi PC-ink használatára.
Ehhez a BME Címtárban szereplő "EDUID" azonosítóra, és a hozzá tartozó jelszóra van szüksége. A BME Címtár adminisztrációs oldalán van lehetősége az EDUID azonosítót megkapni, és a hozzá tartozó jelszót megadni.

Továbbá, minden, a NEPTUNban "Aktív" státusszal beiratkozott hallgató kérhet témaszámot az URAL2 szerverre.
Ennek regisztrációját mindenki saját maga végezheti el az account adminisztrációs oldalunkon.


Mit tegyek, ha van már témaszámom, de szeretném, ha más lenne a login nevem?

A témaszámok illetve login nevek megváltoztatására nincs és várhatóan nem is lesz lehetőség.


Mit tegyek, ha van már témaszámom, de elfelejtettem a login nevemet?

A tantermi PC-kre az EDUID azonosítóval lehet belépni. Az azonosító regisztrálását a BME Címtár adminisztrációs oldalán végezheti el.

Az URAL2 szerverre való belépéshez a login nevet az account adminisztrációs oldalunkra belépve megtalálják.


Mit tegyek, ha van már témaszámom, de elfelejtettem a jelszavamat?

A tantermi PC-kre az EDIUD azonosítóval és a hozzá tartozó jelszóval lehet belépni. Az azonosító regisztrálását a BME Címtár adminisztrációs oldalán végezheti el.

Az URAL2 szerverre az account adminisztrációs oldalunkon keresztül új jelszót választhat magának. (Ne felejtkezzen el arról, hogy ezen az oldalon végrehajtott regisztrációk, jelszóváltoztatások érvényre jutásának ideje kb. 1-2 óra.)


Mit tegyek, ha szeretnék "jó" jelszót választani, de nem is szeretném hamar elfelejteni?

A HSZK-ban a jelszavakkal szemben támasztott követelmények: a jelszónak legalább 6 karakter hosszúnak kel lennie, és az első 6 között kell lennie legalább 2 darab (kis- vagy nagy-)betűnek, és legalább 1 darab nem betű karakternek (számjegy vagy egyéb karakter). Az URAL2 szerveren történő jelszóváltoztatáskor a régi jelszótól az újnak legalább 3 karakterben különböznie kell.

A fentieken túlmenő tanácsok "jó" jelszó választásához:
Mindenképpen olyan jelszót válasszon, amit könnyen megjegyezhet. Szerencsés ha szokatlan szóösszetételt választ, esetleg szándékosan hibás helyesírással (pl. "vaktolyás"). Legyenek benne kis/nagybetűk vegyesen, így lesz ebből pl. "vaKtoLyas". Ha ebben nem volna írásjel, néhány betűt helyettesíthet hasonlóan kinéző írásjelekkel, pl. "t" betű helyett "+" karaktert, "j" betű helyett ";" karaktert, "o" betű helyett "0" számjegyet, "l" betű helyett "1" számjegyet, "s" betű helyett "$" jelet, "a" betű helyett "@" jelet írjon, de még folytathatnánk a sort nagyon hosszan. A példánknál maradva: "v@K+0Lya$". Ezekkel a helyettesítésekkel könnyen megjegyezhető, ugyanakkor nagyon biztonságosnak mondható jelszavakhoz lehet jutni.

Kerülje el a következőket:

  • Ne használja éppen azt jelszót, amelyet példaként látott valahol a "jó jelszó" esetére.
  • Ne használjon személyes információt hordozó jelszót (becenév, születési idő, barát/barátnő neve, hobbi, stb.).
  • Ne használjon olyan szavakat, kifejezéseket, szóösszetételeket amelyek szótárban megtalálhatók.
  • Ne használjon a bilentyűzeten egymás mellett lévő, vagy abc-ben egymás után következő karaktersorozatokat (abc, qwer, 1234, stb.).
  • Ne használjon ismétlődő karaktereket (aa11).
  • Sose mondja meg jelszavát senkinek (idegeneknek, szobatársaknak, barátoknak, de még papagájnak sem, de még akkor sem, ha a rendszergazda kérné!).
  • Sose írja le a jelszavát (papírra sem, de elektronikus feljegyzései közé sem).
  • Sose küldje jelszavát e-mailben!
Tegye viszont meg, hogy rendszeresen kipróbálja a jelszót, és időnként cseréli. Mottó: "A jelszavadat kezeld úgy, mint a fogkefédet: használd minden nap, cseréld rendszeresen, és ne add oda még a legjobb barátodnak sem!"


Mit tegyek, ha tudom, hogy a jelszavam lejárt vagy hamarosan le fog járni?

Az Ural2 szolgáltatásai csak akkor vehetők igénybe, ha a login névhez tartozó jelszó 7 hónapnál nem régebbi. Az időpont közeledtével a rendszer egy erre figyelmeztető levelet is küld.
A lejárt jelszóval a szolgáltatások (pop3, webmail, scp, stb.) nem működnek. A lejárt jelszó frissítése kétféleképpen történhet:
  • Az ural2 szerveren közvetlenül (ebben az esetben a többi szolgáltatás (pl. PC használat, wifi, stb.) jelszava nem változik meg):
    • Ha még nem járt le, akkor be kell lépnie SSH programmal szerverünkre, majd ott a passwd parancsot kiadni. Ekkor a rendszer megkérdezi a régi jelszót, majd kétszer egymás után be kell írnia a kívánt újat.
    • Ha már lejárt, akkor is SSH programmal kell belépnie. A sikeres belépés után a rendszer a következőt írja ki: Enter existing login password: . Ez nem hibás megadást jelent, hanem a jelszó kötelező megváltoztatása indul el. Ez ugyanúgy történik mintha kiadta volna a passwd parancsot, azaz megkérdezi a jelszót amivel be tudott lépni, majd kétszer egymás után be kell írnia a kívánt újat. A jelszavak beírása nem látható. Az új jelszónak legalább 6 karakter hosszúnak kell lennie (a rendszer a 9-ediktől kezdve a további karaktereket nem figyeli), és az első 6 között kell lennie legalább 2 darab (kis- vagy nagy-)betűnek, és legalább 1 darab nem betű karakternek (számjegy vagy egyéb karakter). A régi jelszótól az újnak legalább 3 karakterben különböznie kell. Sikeres változtatás után az új jelszó lép életbe a következő belépéstől kezdve. (Ha 3-szori kísérlettel sem sikerült a jelszót megváltoztatni, az egészet elölről kell kezdeni.)

      Az így történő jelszó változtatástól számított 10 napon belül nem lehet ismételten változtatni.

  • Az online adminisztrációs oldalon új jelszót ad meg
    (Ne felejtkezzen el arról, hogy ezen az oldalon végrehajtott regisztrációk, jelszóváltoztatások érvényre jutásának ideje kb. 1-2 óra.)


Mit tegyek, ha tudni szeretném, meddig érvényes a témaszámom?

A kiadott témaszámok mindaddig érvényesek, amíg valaki az egyetemen (állami finanszírozású) nappali vagy levelező hallgatói státuszban van. Amikor a NEPTUN rendszerben szereplő adatok szerint ebből kikerül, akkor kap egy személyre szóló e-mail értesítést arról, hogy a témaszám pontosan meddig él (általában az értesítést követő hónap végéig, a nyári időszakban abszolutóriumot szerzőknek október 1-ig).
Ha ebben a "figyelmeztetési" időszakban valakit új (pl. dokorandusz) képzésre felvesznek, és ez alatt legalább "Felvett" státusszal a NEPTUN-ba bekerül, akkor a törlési folyamatot leállítjuk, persze erről is személyre szóló e-mail-t küldve.

Amennyiben egy hallgató több, mint 2 szemeszteren át folyamatosan nem "Aktív" státuszú, abban az esetben a témaszám használatának lehetőségét a 3. nem aktív szemesztertől kezdve felfüggesztjük mindaddig, amíg be nem iratkozik újra. Ezen felfüggesztéstől számított 2 év elteltével pedig (ha időközben nem iratkozott be) a témaszámot (immár további értesítés nélkül, hiszen nem is tudjuk, hogy hol vagy hogyan tudnánk értesíteni) töröljük.

Felfüggesztés illetve törlés után semmilyen (pl. levélátirányítás, modem használat, stb.) szolgáltatást nem tudunk nyújtani.


Mit tegyek, ha szeretnék alapszinten megismerkedni a UNIX operációs rendszerrel?

Mindenki által felvehető tantárgy: BMEVIFO9376

Ajánlott irodalom:

  • Szeberényi Imre - Ketler Iván - Szigeti Szabolcs: UNIX - A rendszer használata (Panem Könyvkiadó, 2004. ISBN 963 545 397 3)
  • Szeberényi Imre: Bevezetés a UNIX operációs rendszerbe (Oktatási segédlet. BME Irányítástechnika és Informatika Tanszék, 1998. Az egyetemi könyvesboltban (V2. épület földszintjén) megvásárolható.)
  • Bartók Nagy János, Laufer Judit: UNIX felhasználói ismeretek (Open info könyvek, 1994, 393 oldal, ISBN 963 85139 0 X)
  • W. Richard Stevens: Advanced Programming in the UNIX environment (Addison-Wesley, 1992.)
Ha valaki tud további, itt az egyetemen oktatott olyan tárgyról, aminek a témája idevág, azt is szívesen közzétesszük.


Mit tegyek, ha szeretném ide érkező leveleimet máshova (vagy máshova is) átirányítani?

Fontos tudnivaló, hogy az átirányítás beállítása kizárólag terminálablakos (SSH) bejelentkezéssel állítható be, a webmail felületen keresztül erre nincs lehetőség.

Következő javaslatunk az, hogy a man forward tartalmát tanulmányozza, ez a dokumentum írja le teljes részletességgel a teendőket.
Aki nagyon nem szeretné ezt a dokumentumot elolvasni, annak számára egy gyorstalpaló tanfolyam:

  • Gyűjtse össze az(oka)t a címe(ke)t (nagyon fontos a precíz pontosság!), ahova szeretné a leveleket irányítani
  • Egy-egy levél küldésével ellenőrizze le a címek működőképességét
  • Készíteni kell (bármilyen editorral) egy .forward nevű (a "pont" karakter fontos az elején!) fájlt
  • A fájlnak a saját home könyvtár gyökerében kell lennie
  • A fájlnak saját tulajdonban kell lennie
  • A tulajdonosnak minden joga (rw) meg kell legyen, másoknak nem lehet írás joga
  • A saját home könyvtárra sem lehet másoknak írásjoga
  • A fájl soronként egy-egy címet tartalmazhat, ahova a levélnek mennie kell (ezek szerint lehet több cím is egydejűleg)
  • Ha az a szándéka, hogy itt is maradjon egy példány a levélből, akkor egy önálló sorban kell szerepeltetni egy "\" (backslash) karaktert követően a saját login nevet
  • A fájlban mindenféle betűköz, vessző, pontosvessző, tabulátor, stb. karakter kerülendő
Még gyorsabbtalpaló tanfolyam:
Tegyük fel, hogy a leveleit a nev@domain.hu címre szeretné átirányítani, ebben az esetben a következő parancsokat adja ki, hogy az átirányítás rendben megtörténjen:
echo "nev@domain.hu" > ~/.forward
chmod go-w ~ ~/.forward
Ezek közül az első sor beírja a megfelelő adatot a megfelelő fájlba, a második sor bizonyossá teszi, hogy a megfelelő fájlon véletlenül se maradjanak nemkívánt jogosultságok.

Mielőtt a jól végzett munka tudatában hátradől, ellenőrizze le az átirányítást: Küldjön az itteni címére egy levelet, és győződjön meg róla, hogy az a kívánt másik címére helyesen megérkezik.
Ezt azonban ne tegye ugyanarról a címről indítva mint ahova végül meg kellene érkeznie az átirányított leveleknek, ugyanis vannak olyan levelezőrendszerek (pl. ilyen a Gmail), amik ilyen esetben az érkező levelet nem mutatják meg külön, hanem csak az elküldöttet lehet látni. Inkább például egy barátját kérje meg, hogy küldjön egy levelet Önnek a HSZK-s címére, és így figyelje meg hogy az átirányítás rendben van-e.

FONTOS! Az átirányítások a különböző rendszereken nem mutathatnak egymásra, még közvetve sem. Ebben az esetben ugyanis a levelek állandóan körbe-körbe járkálnának, sosem lenne vége.
Ha valaki mégis feltétlenül szeretne ilyet csinálni, az valószínűleg megoldható a procmail segítségével korrekten, de ezt valóban kizárólag haladóknak ajánljuk.


Mit tegyek, ha szeretném leveleimet a procmail programmal feldolgoztatni?

Ehhez először is azt kell tudni, hogy a procmail program rendszerünkön installálva van, de mint alapértelmezett (és automatikusan elinduló) levélprocesszor nincs elindítva.

Az egyes felhasználók indíthatnak ilyet, ehhez szükség van egy .forward fájl jelenlétére, a procmail működését pedig egy .procmailrc fájl irányítja.

Mindkettő tartalmára nézve a man procmail , man procmailrc , man procmailex manualok alapos tanulmányozását tudjuk ajánlani.

Mindenkit nagyon kérünk, aki a procmail program használatán gondolkozik, hogy nagy odafigyeléssel gondolja át a felírt szabályait, és feltétlenül alkalmazza azoka a levélpattogás-elkerülő technikákat, amiket a manualok ajánlanak.

FIGYELEM! Nagyon sok problémát kezdenek okozni azok a felhasználók, akik mindent a procmail segítségével gondolnak megoldani. Például a feltétel nélküli átirányítást nem ezzel a programmal kellene megoldani, hanem az itt leírtak szerint.
További gond forrása lehet, ha nem alkalmazzák a (man procmailrc-ben illetve a man procmailex-ben olvasható) megoldásokat a levélpattogások elkerülésére, és emiatt a pattogó levelek meg is bénítják a levelezőrendszert.
(A gondok forrása általában abból ered, hogy a procmail programmal továbbított levelek feladója megváltozik, nem az eredeti feladó, hanem az lesz aki a levelet továbbítja. Azonban ha a továbbított levél valamilyen okból hibára fut, az ide jön vissza, és a hibaértesítés megint elindul a továbbítás útján, és így tovább, mindaddig, amíg a diszkek meg nem telnek, de általában ezeket a pattogásokat csak valami komoly erőforráskorlát állítja meg.)

A továbbiakban ezeket az eseteket - mivel kellő gondosság esetén a baj előre látható, illetve megelőzhető - a rendszer működésének gondatlan bénításaként értékeljük, és ennek megfelelő szankciót von maga után.

A teljesség igénye nélkül álljon itt egy példa. Az alábbi példában szereplő szabályok három funkciót látnak el:

  1. Az első szabály (második sor) kizárja azokat a leveleket a továbbításból, amelyek mailer-daemontól származnak (tipikusan a hibás levelek ne okozzanak galibát)
  2. A második szabály (harmadik sor) kizárja azokat a leveleket a továbbításból, amelyek meg lettek jelölve a harmadik szabály által, így a levélpattogást akadályozza meg.
  3. A harmadik szabály megjelöli a levelet (pontosan úgy, amit a második szabály vizsgál), és továbbítja levelet a megadott címre (a masik@cim.hu részletet természetesen be kell helyettesíteni azzal a címmel, ahova küldeni kívánjuk a leveleket).
:0
* !^FROM_DAEMON
* !^X-Loop: cim@hszk.bme.hu
| formail -A "X-Loop: cim@hszk.bme.hu" | /usr/lib/sendmail -oi masik@cim.hu

Ezen az oldalon egy rövid gyorstalpalót találnak a prcmail használatáról.


Mit tegyek, ha szeretnék saját WWW honlapot?

A saját könyvtárban (amelyre legalálább "701" jogot kell lehetővé tenni) kell léteznie egy public_html alkönyvtárnak (ugyancsak minimálisan "701" joggal), amiben egy index.html fájlnak kell lennie ("604" minimális joggal).
Ez lesz az a fájl, amire http://users.hszk.bme.hu/~felhasználónév módon lehet hivatkozni. (Ha az induló oldalán valaki egyből cgi vagy php scripttel akar indulni, ez a fájl természetesen az index.cgi vagy index.php legyen.)

(E könyvtárrendszer alkönyvtárainak is "701", fájljainak "604" minimális jogokat kell biztosítani, hogy az anyagok megjeleníthetők legyenek.)


Mit tegyek, ha van már saját WWW honlapom, és szeretném, ha a felhasználók felsorolásában megjelenne a nevem?

Először is, a fentiek szerint el kell készíteni a honlapot. Ez akkor jelenik meg a felhasználók felsorolásában, ha ezen felül a public_html könyvtárban el van helyezve egy .userindex nevű fájl is. (Ponttal kezdődik a neve! Tartalma, jogosultságok állása teljesen közömbös.)
(Minden nap hajnalban generálunk új listát.)

A rizikótényezőkkel kapcsolatban pedig ajánljuk elolvasásra ezt a linket.


Mit tegyek, ha írtam egy cgi scriptet a saját honlapomon, de nem akar működni?

Három dolgot kell mindenképpen teljesíteni:
  • A script fájlneve ".cgi" -re (természetesen idézőjelek nélkül) kell végződnie
  • A script fájlra legalább "705" jogot kell adni
  • A program mindenképpen kell produkáljon outputot, és az output első sorának a következőnek kell lennie, amit egy üres sor kell kövessen:
    Content-type:text/html
    Ez perl-ben a következőképpen nézhet ki:
    print "Content-type:text/html\n\n";
    shell script esetén a script legelső sorában specifikálni kell a shellt, majd következnie kell a kötelező outputnak, például:
    #!/usr/local/bin/bash
    echo "Content-type:text/html"
    echo ""
Szintén nagyon fontos, hogy ha a script első sora #! karakterekkel kezdődik, akkor nagyon figyelmesnek kell lenni, különösen, ha a script Microsoft (DOS vagy WINDOWS) rendszerről lett FTP/SCP-vel áthozva: ennek a sornak a végén nem szabad ^M karakternek lennie! (Ez legegyszerűbben a vi editorral nézhető meg, illetve javítható ki.) A többi sor végén levő ^M is rosszul mutat, de azok problémát valószínűleg nem okoznak.


Mit tegyek, ha szeretnék SSI-t vagy PHP-t futtatni a honlapomon?

PHP rendelkezésre áll.
SSI lehetséges, ha saját .htaccess fájlban engedélyezi valaki saját magának.

PHP programokkal kapcsolatban további megjegyzés található itt.


Mit tegyek, ha szeretnék MySQL-t használni?

A szerveren fel van installálva a MySQL, de központilag adminisztrált adatbázist nem üzemeltetünk alatta. Amennyiben ilyet szeretne valaki használni, saját maga kell elindítsa. Ajánlott irodalom:
man mysql
man mysqladmin

Minden valószínűség szerint szüksége lesz a manualban is megtalálható -S illetve --socket opció használatára.

Az elindított mysqld-re is érvényes az, hogy "végtelenségig" nem futhat, így nem javasoljuk, hogy weblapon erre alapozott "portált" vagy "szolgáltatásokat" alakítsanak ki.


Mit tegyek, ha az URAL-on a netscape vagy iexplorer rendszeresen "There was no response. The server could be down or is not responding. If you are unable to contact again later, contact the server's administrator" hibajelzést ad?

A netscape-ben a következő beállítást kell elvégezni:
Edit-> Preferences-> Category: Advanced-> Proxies
Kiválasztani a Manual proxy configuration-t, majd a View gombot megnyomni.
A következőképpen kell a táblázatot kitölteni:
TypeAddress of proxy serverPort
FTP:chardonnay.math.bme.hu3128
HTTP:chardonnay.math.bme.hu3128

No proxy for:
bme.hu

Majd az OK gombot (két ablakban) megnyomni.


Mit tegyek, ha a pine program a következő üzenetet adja: "Can't open mailbox /var/spool/mail/login: no such folder"?

Az üzenet "csak" annyit jelent, hogy nincs mailbox fájlja. Ez nem jelent hibát. (Ugyanezt eredményezheti a mail vagy mailx program használata.) Az üzenet megszűnik, mikor a legelső következő levél megérkezik. Ha zavarja ez az üzenet, legegyszerűbb dolog, ha saját magának küld egy levelet. (Na persze, ha nincsenek a levelei átirányítva...) Amit semmiképpen nem javasolunk, hogy egy fájlt (vagy pláne könyvtárat) elhelyez a /var/spool/mail könyvtárba, mert ezzel többnyire megakadályozza, hogy leveleket kapjon.


Mit tegyek, ha szeretnék PGP-t használni a pine programmal?

Először is: itt lehet megtudni, mi is az a PGP.
Az URAL2-n futó pine programot a következőképpen lehet felkonfigurálni a használatra:
  • cd
    mkdir .pgp
    pgp -kg
    
    parancsokat végre kell hajtani.
  • További publikus PGP kulcso(ka)t a
    cd
    pgp -ka 
    paranccsal lehet tárolni.
  • A pine programot a következőképpen lehet a használatra előkészíteni: a főmenüből a "SC" (setup->config) kiválasztása után a következő beállításokat kell elvégezni:
    • display-filters = _BEGINNING("-----BEGIN PGP")_ /usr/local/bin/pgpdecode
    • sending-filters = /usr/local/bin/pgpsign /usr/local/bin/pgpencrypt _RECIPIENTS_
    (Ez utóbbit két lépésben lehet beírni.)

Ezek után minden készen áll. Természetesen a partner publikus kulcsához hozzá kell jutni, illetve a sajátot "publikálni" kell.


Mit tegyek, ha elküldtem egy elég nagy méretű levelet, de a címzetthez nem érkezett meg?

A rendszerünkön az Internetes szokás szerint üzemeltetésbiztonsági okokból korlátozva van a küldhető maximális levélméret. Ez nálunk 5 Megabájt. Ez kb. 3.5 - 4 MB-os bináris fájl küldését is lehetővé tesz. Az ennél nagyobb leveleket a rendszer sem kifelé, sem befelé nem kézbesíti. Ilyen esetben egy hibajelzés generálódik, amiben benne van, hogy "mail size exceeds the allowed maximum size". (Egyes szolgáltatóknál már tapasztaltunk olyat, hogy ezt a visszamenő hibalevelet sem kézbesítik, de ez egyértelműen rajtuk múlik.)

A technikai lehetőségektől függetlenül nagyon szerencsétlennek tartjuk azt, hogy sokan e-mail-en keresztül küldenek (nagyobb méretű) fájlokat. Sokkal jobbnak tartjuk, ha felrakják a public_html könyvtárba, és csak az eléréshez vezető URL-t küldik el. Természetesen nem kell rá mutasson "publikus" link, így mások, akik az URL-t nem ismerik, nem tudják letölteni a fájlt.


Mit tegyek, ha úgy tűnik, hogy bizonyos e-mailek nem érkeznek meg címemre?

Ilyen eset előfordulhat, különösen a következő okokból (az alábbi linkekre kattintva talál részleteket a felsorolt okokkal kapcsolatban): Levelezőrendszerünket úgy konfiguráltuk, hogy amikor csak lehetséges, a nem kézbesíthető leveleket megfelelő hibajelzés kíséretében visszairányítja a feladónak.

Amennyiben a fenti felsorolásban nem talált magyarázatot arra, hogy egy levél miért nem érkezett meg, akkor a következőket tudjuk javasolni:
Lehetőleg próbálja meg megszerezni az eredeti, visszapattant levelet, és azt (teljes fejrészével és tartalmával együtt) eljuttatni hozzánk. Persze ha az eredeti levél nem jutott el hozzánk, akkor valószínűleg ez sem fog, csak valamilyen kerülőúton. Kerülőútra pedig a hszk-support[KUKAC]mail.bme.hu e-mail címet tudjuk biztosítnai. Amennyiben van rá lehetőség, megpróbáljuk meghatározni, hogy mi lehetett a sikertelenség oka. Természetesen, minél hamarabb jut hozzánk el ez a levél, annál nagyobb a valószínűsége, hogy a megfejtésben sikerrel járunk.


Mit tegyek, ha szeretném, ha minél kevesebb spam érkezzen címemre?

Először is, ezt a lapunkat érdemes elolvasni.

A spameket kiszűrni teljesen nem fogjuk tudni, legfeljebb bizonyos intézkedéseket tehetünk, amivel csökkenthetjük mennyiségüket.

Ugyanakkor nagyon fontos tisztában lennie mindenkinek azzal, hogy a spamek megjelenése szempontjából van néhány olyan szabály, amit ha sikerül betartanunk, akkor kisebb esélye van annak, hogy spamlistára kerülünk. Ha pedig ezeket a szabályokat nem tartjuk be, akkor növekszik az esély.

Ilyen szabályok például:

  • Ne publikáljuk weblapon az e-mail címet (ha mégis akarjuk, célszerű kis változtatással. Például: nev kukac domain.hu vagy nev at domain.hu vagy nev () domain.hu vagy nev@NOSPAM.domain.hu stb.)
  • Ne írjunk olyan levelezési listára levelet, aminek van weben böngészhető archívuma
  • Ne adjuk meg ismeretleneknek (pontosabban szólva: olyanoknak, akik megbízhatóságáról nem tudunk elegendőt) e-mail címünket [Pl. ingyenes szolgáltatást vagy termékeket, szoftvereket ajánló helyen e-mail címmel regisztrálni rizikós.]
  • Ismeretlentől érkező e-mailra bármit (!) válaszolni, ha nem derül ki az, hogy valóban érdekedben áll (és szükséges) a válasz [Külön említendő eset, ha érkezik egy spamnek tűnő levél, és erre "remove" meg hasonló választ küld valaki, hiszen ezzel a címellenőrzés szempontjából az eredeti küldőnek meg is erősítette, hogy ez egy olyan cím, ami létezik, és az oda érkező leveleket el is olvassák.]
  • Soha ne küldj tovább "Küldd tovább!" jellegű levelet. Ezzel ugyanis nem csak a saját, hanem a leválben szereplő többi e-mail címet is rossz kezekbe juttathatod. (Ilyen levelekben szereplő mégoly szorult helyzetet is írnak le, általában közönséges tréfák. További olvasnivalót ezekről itt találhatsz. Óvodások ezt a játékot add tovább mert szamár maradsz néven űzik.)
  • Képeslapküldőbe vagy "ajánld ezt az oldalt ismerősödnek" helyre illetve online kérdőívbe e-mail címet megadni ugyancsak növelheti az esélyét, hogy ezek spam célra is továbbíthatják az összegyűjtött címeket.
  • Soha ne látogassunk meg spamben ajánlott weblapokat. Ezek ugyanis gyakran el vannak látva egyedi azonosítóval, amiből a spammelő meg tudja állapítani, hogy az általa elküldött spam "hatásos" volt, így ezt a címet a különösen értékes kategóriába sorolja.
Más szerzők is hasonlókat tanácsolnak...


Mit tegyek, ha az URAL2-n nem indulnak el egyes programok, nem találok egyes manualokat?

Gondot okozhat (különösen azoknak, akiknek sNNNNxxx alakú a login neve), ha nincsenek megfelelően beállítva a PATH, MANPATH és hasonló beállítások.
A tünet:
Ennek leggyakoribb tünete, ha programok (pl. netscape, gcc, lynx) nem indulnak el ("Command not found.") vagy manpage-eket nem talál a rendszer ("No manual entry for...").
Az ok:
Régi (de már évek óta nem alkalmazott) gyakorlat szerint mindenki saját .profile, .cshrc, .login file-t kapott a home-jába, amikor felvették a felhasználók közé. A jelenlegi gyakorlat szerint az alábbi, "system wide" rc file-ok tartalmazzák a megfelelő beállításokat, és ezeket az új programok installálásakor/frissítésekor megfelelően karbantartjuk.

Ha most a böngészőprogramot közvetlenül az Ural2-ről indította, akkor itt megnézheti a "központi" beállításokat. Ha shell:

(Ezek a linkek sajnos nem mindegyik böngészőprogrammal jelenítik meg a megfelelő fájlt.)

Mit tegyünk?
A legegyszerűbb, ha nem alkalmazunk saját beállításokat. Ebben az esetben a saját .profile, .bash_profile, .login, .cshrc stb. fájlokat célszerű kitörölni.

Ha valaki tudatosan vállalja az egyéni beállításait, és meg akarja tartani valamilyen speciális beállítás miatt a saját rc file-ját, akkor célszerű a megfelelő fenti file-(oka)t átnéznie, és ennek megfelelően módosítania a sajátját.


Mit tegyek, ha problémám van valamelyik programmal kapcsolatban?

Javasolt sorrend:
  •  man programnév 
    elolvasása. (Ha a válasz "No manual entry for programnév." (különösen, ha a loginja sNNNNxxx alakú) , akkor mielőtt továbbmegy, kattintson ide)
  • Csak ha az előző nem vezet eredményre: írhat egy levelet a support@hszk.bme.hu címre, ahol segítséget adunk, de ahhoz kérjük pontosan megadni, hogy:
    • melyik programmal van gond
    • mi vele a gond
    • milyen körülmények között lett elindítva
    • milyen beavatkozás történt (pl. kiadott parancs(ok) egy interaktív program esetén)
    • pontosan milyen válasz (pl. hibajelzés) érkezett


Mit tegyek, ha szeretném tudni, mennyi helyet foglalhatok a diszkeken?

Hallgatók számára 75 megabájt kvótát biztosítunk a home könyvtárban, plusz 32 megabájtot a beérkező levelek fogadására.

A 75 megabájt átmenetileg (max. 2 hét időtartamra) túlléphető, ilyen túllépés után ha eltelt a 2 hét, mindenképpen vissza kell menni az 50 megabájt alá, hogy fájlokat újra lehessen létrehozni/írni.

A beérkező levelek mennyisége ha túllépi a 32 megabájtot, akkor további levelek nem érkeznek meg, azok visszapattannak a feladónak "User mailbox full" üzenet kíséretében.

Az aktuális kvóta, valamint a pillanatnyi tényleges helyfoglalás mennyisége a quota paranccsal bármikor ellenőrizhető.

A fentieken felül a /tmp könyvtár szolgál arra, hogy egyes programok ott hozzák létre az átmeneti fájljaikat. Ebben a könyvtárban a rendszer gyakran törölgeti a fájlokat, ezért itt senki ne számítson arra, hogy az ide helyezett anyagok hosszabb ideig ott maradnak. Ezúton is felhívjuk arra a figyelmet, hogy a /tmp könyvtár a rendszer illetve egyes programok működésének biztisítására szolgál, és amennyiben azt valaki saját anyagokkal annyira megtölti hogy ezzel a rendszer működését akadályozza, az a Szabályzatunk szerinti szankciókkal kell számoljon.


Mit tegyek, ha szeretnék programot fejleszteni, de úgy, hogy a többiek és a rendszergazda ne morogjon miatta?

Van néhány olyan szempont, amit célszerű figyelembe venni, hogy mások számára is hagyjunk erőforrásokat, azokat csak az ésszerűség mértékéig vegyük igénybe, és egy valóságos operációs rendszerben vagyunk.

Három szempontra szeretnénk felhívni a figyelmet:

Akkor lássuk őket:

  • Ne fogyasszunk felesleges CPU teljesítményt

    Mottó: -- a polling általában nem egy jó ötlet, mert eszi a CPU-t...

    A problémát az okozza, ha a programozó a következő logikájú ciklust ír bele a programba:

    while ( 1 ) {
          ciklus_mag;
    }
    ahol a ciklus_mag egy olyan ciklus, ami üresen, várakozás nélkül fut akkor is, ha nincs tényleges teendője a programnak. Ezáltal állandóan fogyasztja a CPU -t akkor is amikor valójában nem kellene.

    Ehelyett azt tudjuk javasolni, hogy próbáljuk meg valahogyan eseményvezéreltté tenni a programunkat pl. a következő módon:

    while ( 1 ) {
          feltetelvizsgalat();
          tennivalok;
    }
    ahol a feltetelvizsgalat() egy olyan függvény, ami addig nem tér vissza a hívásból, amíg az az esemény be nem következik, aminek bekövetkezte után a tennivalok végrehajtandók.

    Ilyen függvényeket érdemes keresgélni a könyvtári függvények között. Ha nincs, persze lehet írni sajátot is, de akkor figyeljünk oda, hogy a korábbi (lényegében állandóan futó) ciklust kerüljük el benne.

    Hogyan vehetjük észre, hogy gond van?
    Legegyszerűbben úgy, hogy (egy másik ablakban) elindítjuk a
    top -U saját_felhasználónév
    parancsot. Ezen folyamatosan nyomon követhetjük processzeink CPU fogyasztását. A gond akkor jelentkezik, ha azt vesszük észre, hogy elidított programunk közelíti a 25%-os értéket a CPU oszlopban. Ugyanis lévén 4 processzor az Uralon, 25%-os CPU fogyasztás megfelel egy processzor teljes kihasználásának.

    Mi lehet a megoldás, ha végképp nem tudjuk a programunkat eseményvezéreltté tenni?
    Ebben az esetben pl. azt tehetjük, hogy (az egyébként pollozó) ciklusba beteszünk egy sleep (valamennyi_idő) hívást. A valamennyi_idő értékét pedig megpróbáljuk hozzáigazítani a feladat jellegéhez. Ebben segít, ha eszünkbe jut hogy ha egy program pár tized másodpercig nem veszi észre azt, hogy a tennivalók elvégzéséhez hozzákezdhet, nem szokott nagy katasztrófa történni. Általános tanácsként nem tudunk konkrét időtartamot megnevezni, a feladat jelleéhez igyekezzünk igazítani.

    Tehetünk valamit megelőzésképpen, ha bizonytalanok vagyunk abban, hogy a fentieknek megfelel-e a programunk?
    Igen. Mielőtt elindítjuk a programunkat, adjuk ki a következő parancsot:
    renice 19 $$
    Ennek az a hatása, hogy alacsony prioritást ad a programjainknak, ami legalább azzal az előnnyel jár, hogy ha el is szabadul a processz, mások programjait mégiscsak hagyjuk szóhoz jutni...

  • Takarítsunk ki magunk után

    Három vonatkozása van a magunk utáni takarításnak:

    • A korrekt megoldás egy program esetén aki gyerekprocesszeket hoz létre, az megfelelő helyen legyen szíves wait() vagy waitpid() hívásokat is csinálni, hogy a gyerekek ne maradjanak zombik, ha elvégezték a feladatukat.

    • Ha pedig a szülő processzt kigyilkolják (TERM signal-t kap), megfontolandó, hogy ő is küldjön ilyet a gyerekeinek, hogy azok is lépjenek ki. (Ez nem létfontosságú abban az esetben, ha a gyerekek várhatóan amúgy is gyors lefutásúak (max. néhány másodpercig futnak tipikusan)).

    • Na és persze... kilépés után ne maradjanak hátra feleslegessé vált processzek...

    Hogyan vehetjük észre a zombi processzeinket?
    A ps x parancs az összes processzünket megmutatja. Ha van közöttük olyan, ami <defunct> parancsként jelenik, meg, az a zombi processz (definíció szerint: processz, ami befejezte a működését, de a befejezésére nem vár a szülője).

  • Hasznos tudnivaló a gyerekprocesszek visszatérési értékével kapcsolatban:

    A Solaris 8 operációs rendszerben a fejlesztők kisebb változtatást tettek abban, hogy egy gyerekprocessz hogyan adja vissza kilépési státuszértékét a szülőnek. Ezügyben a
    man -s 2 wait
    illetve a
    man -s 2 waitpid
    manualok részletesen tájékoztatnak.


Mit tegyek, ha megírt PHP programom nem látja a külső változókat?

A megoldás kulcsa egy biztonsági beállítás, amit a PHP fejlesztők így tartanak biztonságosnak, ezen a biztonsági szinten mi nem kívánunk lazítani. A php.ini fájl a következőt tartalmazza:

register_globals = Off

Global variables are no longer registered for input data (POST, GET, cookies, environment and other server variables). Instead of using $foo, you must use you can use $_REQUEST["foo"] (includes any variable that arrives through the request, namely, POST, GET and cookie variables), or use one of the specific $_GET["foo"], $_POST["foo"], $_COOKIE["foo"] or $_FILES["foo"], depending on where the input originates. Also, you can look at the import_request_variables() function.

Note that register_globals is going to be depracated (i.e., turned off by default) in the next version of PHP, because it often leads to security bugs. Read http://php.net/manual/en/security.registerglobals.php for further information.

Röviden magyarul összefoglalva a hivatkozást: A biztonsági megfontolás hátterében az áll, hogy változók ne kaphassanak automatikusan kívülről értéket (a programozó kifejezett szándékán kívül), mert ez biztonsági hibához vezethet. Ugyanis ha a programozó egy változónak (véletlenül) nem ad kezdőértéket, és ez egy speciális hívási szekvencia kihasználhatja, abban az esetben a program nem tervezett módon való lefutásához vezethet. Ezért tartják fontosnak, hogy mindenképpen a programozó szándéka kelljen ahhoz, hogy egy változó kívülről átvegyen értéket.


Mit tegyek, ha PHP programot fejlesztek, és szeretném látni a program hibáit, de csak üres lapot látok a futási próbából?

A megoldás az, hogy egy .htaccess fájlban az adott könyvtárban el kell helyezni a következő sort:
php_value display_errors 1
Javasoljuk, hogy a fejlesztés befejezése után ez ne maradjon ott, mert ez biztonsági rizikót jelenthet illetéktelenek számára.


Mit tegyek, ha nem tudok belépni a szerverre?

Ennek több oka is lehet, például (a linkekre kattintva további információkhoz vagy segítséghez juthat):
  • Nem regisztrálta be az ural2 szerver szolgáltatásait az online regisztrációs oldalunkon.
    Megoldás: lépjen be az online regisztrációs oldalunkra, és regisztrálja be hogy szeretné kérni ezt a szolgáltatást.
  • Az online regisztrációtól vagy legutóbbi jelszóváltoztatástól túl kevés idő telt el
    Megoldás: az online regisztrációtól vagy az ott történt jelszóváltoztatástól 1-2 órának el kell telnie hogy a szerveren ezek érvényre juthassanak. Kérjük, ezt az időt várja ki, és akkor próbálkozzon újra
  • Rossz login névvel próbálkozik
    Megoldás: a login név maximum 8 karakteres, csupa kisbetűből és számjegyekből áll. Az email címtől formailag abban különbözik, hogy a login névként csak az email cím "@" karakter előtti részét kell használni.
  • Korábbi jelszava lejárt
  • Elfelejtette vagy eltévesztette a jelszavát
  • Az adott gépről nem lehet belépni (Ez a webmailre való belépést nem korlátozza.)
  • A rendszergazda korlátozta a hozzáférését


Mit tegyek, ha nem tudok TELNET vagy FTP segítségével felcsatlakozni az URAL-ra?

A lehallgatható TELNET, RLOGIN, FTP, POP3, IMAP, stb. protokollokat az egyre szaporodó, lehallgatások által történő jelszólopások miatt fokozatosan meg fogjuk szüntetni. Ennek korábbi lépcsőjeként TELNET-tel és RLOGIN-nal már nem lehet az URAL2 szerverre csatlakozni. A következő lépés 2001. december 3. volt, amikortól megszüntettük szerverünk FTP protokollal való elérését.
A későbbiekben a többi hasonló protokollt is korlátozzuk.
Mit tudunk helyette ajánlani?
Belépésre az SSH-t. A UNIX-szerű operációs rendszereken ez ma már gyakorlatilag standard dolog, a különböző Windows-ok alá pedig léteznek (akár ingyenesen) letölthető programok. Itt ajánlani is tudunk ilyet, sőt, ezzel az ajánlott programmal további protokollok kiváltása is megoldható (lásd itt).

FTP helyett scp programot javasolunk, itt ajánlunk is egyet.


Mit tegyek, ha SSH klienst vagy scp programot szeretnék installálni a saját gépemre? Tudnátok valamit ajánlani?

Ezen a lapon mindenféle operációs rendszer alá lehet találni fizetős vagy ingyenes ssh klienseket. (Sajnos a világon elterjedt, és így nálunk is használt Open-ssh szerverprogramhoz nem mindegyik kliens jó. Így pl. Windows 3.x oprendszerhez nem is tudunk működő SSH kliensről.)

Kódolási eljárásként a blowfish vagy a 3des "cipher"-ek valamelyike használható.

FTP helyett scp programot ajánlunk, 32 bites Windows alatt használhatót például innen lehet letölteni, itt WinSCP néven érhető el.


Mit tegyek, ha bizonyos gép(ek)ről nem tudok belépni vagy leveleket letölteni, pedig máshonnan működik?

Biztonsági okokból (levelek fogadása esetén a spamek mennyiségének visszaszorítása érdekében) a legtöbb szolgáltatást kizárólag olyan gépekről lehet igénybevenni, amelyek korrektül be vannak jegyezve a nameserverekbe. (RFC 1033, 1034, 1035, 1912, különös tekintettel e legutóbbinak 2.1 pontjára.) Szakmailag: a direkt és a reverz DNS bejegyzés is rendben van. Ha nem ilyen gépről történik a kapcsolatfelvétel, akkor a szolgáltatást nem nyújtjuk. Sajnos néhány (szerencsére egyre ritkább) esetben egyes szolgáltatók nem felelnek meg ennek a követelménynek. (Ez az ő hibájuk. Ezt a követelményt természetesen nem mi támasztjuk, ezt a domain név regisztrálásakor is előírják a kérelmező számára. Lásd a magyarországi Domainregisztrációs Szabályzat 11., illetve azon belül különösen a 11.4. pontját.) Amikor pedig a gép nevét megváltoztatják, akkor az azt követő 24 órában a nameserver információk még nem állnak egyformán, ilyenkor előfordulhat, hogy az Ural2 nem engedi be a gépet. Ebben az esetben teendő csak annyi van, hogy ki kell várni a 24 órát.
Ellenőrzési lehetőség:
Először is szükség van a kérdéses gép IP számára. Ennek ismeretében egy
nslookup x.x.x.x
parancs segítségével lehet eldönteni a helyzetet, ahol x.x.x.x helyére kell beírni a gép IP számát.

Ha a válasz:

  • egy IP név, akkor más az ok, ez esetben az IP számot és a sikertelennek bizonyult belépési próbálkozás idejét a support@hszk.bme.hu címre megírva megpróbálunk segíteni.
  • "Nonexistent host/domain", akkor a helyi rendszergazda (vagy internetszolgáltatók esetén az illetékes ügyfélszolgálat) tud intézkedni.
Ha most a kérdéses gépen futtatja a böngészőt, és a böngészőben a proxy nincs engedélyezve, akkor kattintson ide, és egy gyorstesztet csinálhat arról, hogy vajon melyik esettel áll szemben.

Ha nem éppen az aktuális gépet akarja tesztelni, ide írhatja a kérdéses gép ip számát:

IP szám: ...

Ha nem áll rendelkezésre az nslookup program, de a fenti gyorstesztet nem tartja elégnek, akkor az ip számot küldje el nekünk (a support@hszk.bme.hu címre), és segítünk.


Mit tegyek, ha POP3/IMAP levelezőprogramot szeretnék felkonfigurálni, hogy fogadni és küldeni is tudjak leveleket?

A saját (pl. otthoni) levelezőprogramban a következő beállításokat kell tenni:
  • POP3 szerver: pop3.hszk.bme.hu Port: 110
  • IMAP szerver: imap.hszk.bme.hu Port: 1143 (Ha bármi okból nem működne, akkor Port: 143).
  • SSL: lehetséges (a biztonság növelése érdekében ajánlható is).
  • SMTP szerver:
    Az internet szolgáltatója által megadott SMTP szerver nevét kell ide beírnia. Ha a BME hálózatán belül van (ide értve az egyetemi Internet-csatlakozást is, illetve tanszéki vagy kollégiumi számítógépet), akkor a lehetséges beállítás: nic.bme.hu vagy ns.bme.hu. Megjegyzés: a nic.bme.hu és az ns.bme.hu gép NEM a HSZK-ban üzemelő gép, ezért ha velük probléma van, az ezzel kapcsolatos reklamációkat lehetőleg a helpdesk@eik.bme.hu címre legyenek szívesek küldeni.
    Ha valaki nem a BME Internet szolgáltatását veszi igénybe, hanem valami más (pl. kereskedelmi) szolgáltatót, akkor a fenti SMTP szerverek csak a bme.hu címekre menő leveleket fogják átvenni, a többit visszautasítják.
  • Levelek javasolt lekér(dez)ési gyakorisága: 5-10 perc (300-600 másodperc).


Mit tegyek, ha már régen nem változtattam meg a jelszavamat, és nem tudom leveleimet elolvasni?

A jelszavakat legalább 7 havonta kötelező megváltoztatni.
Ha lejárt, akkor amíg meg nem változtatja, addig semmilyen szolgáltatást nem tud igénybe venni az Ural2-n.
A jelszóváltoztatással kapcsolatban további információkért ide érdemes kattintani.


Mit tegyek, ha nem tudok belépni a webmailre?

Erre a kérdésre ugyanazok a lehetséges válaszok, mint erre a kérdésre. Kérjük, nézze végig az ott leírt válaszokat.


Mit tegyek, ha a WEBMAIL-ba belépéskor újra látom azokat a leveleket, amiket már korábban kitöröltem, vagy olyan levelek nem jelennek meg amiket biztosan tudok hogy már meg kellett érkezzenek?

A jelenség oka, hogy a böngészője nem az aktuális legfrissebb állapotát jeleníti meg egy weblapnak, hanem a saját gépének diszkjén (cache-ben) eltárolt valamelyik korábbi állapotot. Ennek megelőzésére a következő beállításokat javasoljuk:
  • Internet Explorer:
    Tools -> Internet Otions -> General -> (Temporary Internet files) Settings... ablakban az "Every visit on the page" és a "Do not save encrypted pages to disk" opciókat válassza ki.
  • Mozilla Firefox:
    A webcímek beírására szoláló mezőbe berni: about:config
    A megjelenő listában kikeresni azt a sort, ami így kezdődik: browser.cache.check_doc_frequency. Erre a sorra duplán klikkelni, és a felugró ablakba az 1 értéket írni. (Ennek a jelentése: check for new content on every visit to the page.)
    Néhány sorral lejjebb bizonyosodjon meg róla, hogy a browser.cache.disk_cache_ssl sorban "false" érték van (ez az alapértelmezés, és javasoljuk, ezt hagyja is úgy).
  • Netscape Navigator:
    Edit -> Preferences ablakban az "Advanced" menüt lenyitni, a lenyíló menüben a "Cache"-ra egyet kattintani, majd a jobboldali ablakban az "Every time I view the page" opciót kiválasztani.
Ajánljuk, hogy minden http proxy beállítást kapcsoljon ki.

Nem szorosan függ össze a problémával, de az Ön adatainak biztonsága érdekében javasoljuk hogy tegye meg a következő beállításokat is:

  • Internet Explorer:
    Tools -> Internet Otions -> Content -> AutoComplete
    ablakban a "Forms" és a "User names and passwords on forms" opció ne legyen bekapcsolva. Célszerű megnyomni a "Clear Forms" és "Clear Passwords" gombokat az ablakból való kilépés előtt.
    Szintén növeli a biztonságot, hogy ha a következő beállítást is megteszi:
    Tools -> Internet Otions -> Advanced, és pipát tenni az "Empty Temporary Internet Files folder when browser is closed" opció mellé.
  • Mozilla Firefox:
    Tools -> Options ablakban bal oldalon a "Security"-t válassza ki, majd a jobb oldalon a "Saved Form Information"-ra kattintva hozzáférhető "Save Information I enter in web page forms and the Search bar" mellett szedje ki a pipát, valamint a "Saved Passwords"-ra kattintva a "Remember Passwords" mellől is szedje ki a pipát.
  • Netscape Navigator:
    Edit -> Preferences ablakban a "Privacy & Security" menüt lenyitni, kiválasztani: "Forms", a jobboldalon a "Save form data from web pages when completing forms" pipáját kiszedni, valamint a bal oldali listában kiválasztani: "Passwords", a jobb oldalon a "Remember passwords" pipáját kiszedni. Itt érdemes még a "Manage passwords" gombot megnyomni, és valószínűleg kitörölni a korábban eltárolt jelszavakat.


Mit tegyek, ha a WEBMAIL-ban a bal oldali folder választék nem frissül sem automatikusan, illetve kézzel sem frissíthető?

Ennek a jelenségnek ugyanaz az oka, mint amit az előző kérdésnél leírtunk. Kérjük olvassa el az ott található leírást, és végezzel el az ott leírt beállításokat.


Mit tegyek, ha a WEBMAIL-ban a következő hibaüzenetet kapom: "ERROR You must be logged in to access this page. Go to the login page"?

Az ilyen hibajelzés oka az, hogy a kliens gép böngészője nem tudta eltárolni az azonosításhoz szükséges cookie-t. A probléma megoldásának több lehetséges módja is van:
  • Tools -> Internet Options -> Privacy ablakban a biztonsági szintet legfeljebb "Medium"-ra állítani
  • Ha ragaszkodik ennél magasabb szinthez, akkor megteheti, hogy a "Sites..." gombot megnyomja, és a következő ablak rovatai segítségével egyedileg engedélyezi a "hszk.bme.hu" cím számára hogy cookie-kat használjon
  • Amennyiben az előzők egyike sem oldotta meg a problémát, elképzelhető, hogy a cookie eltárolása azért nem sikerült, mert megtelt az átmeneti fájlok számára meghatározott terület. Ebben az esetben segíthet, hogy a Tools -> Internet Options -> General ablakban próbálja meg a "Delete Cookies..." illetve a "Delete Files..." gombokat megnyomva törli a korábbi átmeneti fájlokat.

Segít a helyzeten, és általában is javasoljuk az Ön adatainak biztonsága érdekében tegye meg a következő beállítást is:
Tools -> Internet Otions -> Advanced, és pipát tenni az "Empty Temporary Internet Files folder when browser is closed" opció mellé.


Mit tegyek, ha a WEBMAIL-ból levél mellékletet akarok letölteni, és az Internet Explorer a következő hibaüzenetet adja: "Unable to download. Internet Explorer was unable to open this site. The requested site is either unavailable or cannot be found. Please try again later."?

Ez egy Internet Explorer 6 verzió hiba. Számos Microsoft javítás illetve cikk is készült már e témekörben. Link, ami ezt a kérdést tárgyalja a Squirrelmail support oldalán, illetve egy másik a Microsoft support oldalán. Kísérletező kedvűek ez utóbbi által javasolt javítást ki is próbálhatják.

Saját tapasztalatunk szerint a fenti javítás nem segített, ellenben a probléma akkor és csak akkor jelentkezik, ha a Tools -> Internet Options -> Advanced ablakban pipa van a "Do not save encrypted pages to disk" szöveg mellett. Nézeteink szerint a pipa kiszedése csökkenti a böngészés biztonságát (különösen ha többen is használják a gépet), a bepipálás pedig magával hozza ezt a hibás működést.
Ki-ki saját maga kell eldöntse hogy melyiket választja inkább.

Más böngészőkkel (pl. Firefox, Opera), illetve Internet Explorer 7 verziójával ez a probléma nem jelentkezik.


Mit tegyek, ha a WEBMAIL-ban problémáim vannak a piszkozatlevél elmentésével?

A WEBMAIL lehetőséget nyújt piszkozatlevél elmentésére és későbbi folytatására. Ugyanez a helyzet a sokak által használt pine programmal is, és ezek egymás elmentett leveleit is képesek folytatni általában.
Sajnos azonban van két eltérés, ami gondot okozhat, azonban ezek áthidalhatók:
  • A WEBMAIL nem tudja a szükséges foldert automatikusan elkészíteni, ezt kézzel kell.
    A folder neve postponed-msgs kell legyen, ez kézzel létrehozható. Létrehozásakor kapunk egy üzenetet a rendszertől, hogy nem tudja a bal oldali felsorolásba beilleszteni, mert már benne van. Ezt az üzenetet ne tekintse hibának, valóban igaz, hogy a bal oldali listában már benne van, így további teendő nincs vele.
    A folderbe kerülnek az elmentett piszkozatok, azok elővehetők később. Ha valaki a pine programot nem használja, akkor további gond nem is fog ezzel előfordulni.
  • Ha ezek után valaki a pine programot is használja, akkor kölcsönösen folytathatja a WEBMAIL-lel elmentett piszkozatokat és fordítva. A pine annyiban kezeli máshogy ezt a foldert, hogy ha van ilyen folder, akkor feltételezi, hogy van is elmentett piszkozat, tehát a legközelebbi levélíráskor fel fogja ajánlani, hogy a piszkozatot folytatni akarjuk-e. Akkor is így tesz, ha ez a folder üres. (Ebben az esetben persze a következő lépésben "észre fogja venni", hogy nincs is mit folytatnia, de csak miután a felajánlásra válaszoltunk.) "Ráadásként" a pine a postponed-msgs foldert ha üres, kérdés nélkül le is törli, ezért ha ezek után megint a WEBMAIL-ben akarunk majd piszkozatot elmenteni, akkor ezt a foldert megint kézzel kell elkészítenünk a fentebb leírtak szerint.
Ezeken a viselkedéseken sajnos alapvetően nem tudunk változtatni, azt nem tudjuk felvállalni hogy az ilyen, nem teljesen egyforma viselkedést mindkét programban összhangba hozzuk.
Félmegoldást jelenthetne ha a két program nem azonos folderbe mentené a piszkozatot (ezt be tudnánk állítani), azonban a jelenlegi viselkedést kisebb hátránynak látjuk, mintsem elveszítsük azt az előnyt, hogy ezek egymás piszkozatait is tudják folytatni.


Mit tegyek, ha szeretnék otthonra számítógépet vásárolni. Tudnak ajánlani valamit?

Első és legrövidebb válaszunk: nem tudunk segíteni.
Ennek okai többek között:
  • Nem ismerjük azokat az igényeket, ami alapján választani kellene
  • Nem ismerjük az anyagi lehetőségeket
  • Ezen információk megismerésére emberi kapacitásunk sincs.
  • Nem vállalhatjuk át a döntés felelősségét (még közvetve sem).
Hogy azért mégis valami tanácsot mondjunk, ami szakmai és üzemeltetői tapasztalatainkat is tartalmazza: Általában nem érdemes olyan konfigurációt megvenni, ami azon alapul, hogy majd 2-3-4-5-stb. év múlva komolyabban bővíthető legyen, és akkor is meg fog felelni a majd akkori igényeknek. A tapasztalataink azt mutatják, hogy mire ez az idő eltelik, a beszerezhető bővítések, perifériák már nem kompatíbilisek a korábbi alapeszközökkel, tehát gyakorlatilag az egész gépet úgyis ki kell cserélni.


Mit tegyek, ha problémáim vannak az otthoni gépemmel, programok installálásával, használatával. Tudnak segíteni?

Hogyne. Tanácsokkal:
Egy tapasztalatokkal rendelkező ismerős időnként szinte csodákra képes. Sőt, a dokumentáció elolvasása is. A legtöbb kérdéskörben léteznek levelezési listák, aminek van archívuma, ezeket is érdemes átnézni.


Mit tegyek, ha szeretnék olyan információkhoz hozzáférni, ami csak egyetemen belüli IP számmal lehetséges, de nekem nem egyetemi hozzáférésem van?

Ilyen esetek lehetségesek, elsősorban BME Intranet információkkal, egyes tanszékek által közölt információkkal, de lehetnek ilyenek egyes egyetemen kívüli szolgáltatások is. Ezek közvetlenül nem vehetők igénybe azok számára, akik szélessávú kapcsolattal csatlakoznak valamelyik (kereskedelmi) Internet szolgáltatón keresztül.

A BME TIO VPN szolgáltatást nyújt. Kérjük olvassa el a leírásokat a BMENET weboldalon.
Megjegyzés: Egyetemen kívülről az anyagok csak a BMENET azonosító és a hozzátartozó jelszó megadásával férhetők hozzá.

Amennyiben a VPN-t nem akarja vagy nem tudja valaki használni, másik megoldás az, hogy belép (SSH programmal) az Ural2 szerverre, majd a lynx (karakteres böngésző) programmal megkeresi a kívánt információt.

Amennyiben mégis szeretné a saját (otthoni) gépén a megszokott böngészőprogramját használni, arra is van második lehetőség.
A megoldás: SSH Port forwarding.

Ennek az a lényege, hogy az ssh programok (többsége) képes(ek) arra, hogy a lokális gép valamely portját egy másik gép portjával összekösse, az egyébként felépült ssh kapcsolatba bújtatva. Böngészőprogramja pedig ezt az útvonalat használhatja.

A teljes megoldáshoz két program konfigurálása szükséges: az SSH program konfigurálására, és a böngésző konfigurálására. Mindkettőre mutatunk példákat.

  1. Proxy szerver kiválasztása:
    A megoldáshoz szüksége lesz egy egyetemi proxy szerver igénybevételére. Az alábbi néhány szerverből választhat:
    szerver neveproxy portprotokollok
    chardonnay.math.bme.hu3128HTTP, HTTPS, FTP
    cache.iit.bme.hu3128HTTP, HTTPS, FTP
    ns.hszk.bme.hu3128HTTP
  2. Lokális port kiválasztása:
    Válasszon ki egy 1024 és 65535 közötti számot, ezt a számú helyi portot fogjuk használni (pl. 7777)
  3. SSH program konfigurálása:
    1. Ha a TTSSH programot használja, a szokásos módon lépjen be SSH programjával az Ural-ra. Ha más programot használ, akkor ezt ne tegye meg mielőtt a port forward konfigurációt beállította volna.
    2. Konfigurálja fel a port forwardingot:
      • Ha TTSSH programot használ:
        Setup -> SSH Forwarding... -> Add
        Kijelölni a "Forward local port" melletti gombot, majd
        mellé beírni a kiválasztott lokális port számát (pl. 7777)
        to remote machine <az 1. pontban kiválasztott proxy szerver neve> port <az 1. pontban kiválasztott proxy szerverhez tartozó port szám>
        (Például: chardonnay.math.bme.hu port 3128)
        majd "OK" gombot megnyomni, és a második ablakban is "OK" gombbal kiszállni.
        Ha el akarja menteni a konfigurációt, hogy máskor ne kelljen ugyanezeket kézzel beírni:
        Setup -> Save setup -> Save .
      • Ha a Putty SSH programot használja:
        Ennél a programnál a konfigurálást úgy kell elvégezni, hogy a programot (belépés nélkül) el kell indítani, a beállító ablakban a következőket kell elvégezni:
        A "Saved Sessions" -ök közül kiválasztani a kívánt készletet
        "Load" után a baloldali sávban "Tunnels" -t kiválasztani
        Source port: beírni a kiválasztott lokális port számát (pl. 7777)
        Destination: <a proxy szerver neve>:<a proxy szerverhez tartozó port szám> (Például: chardonnay.math.bme.hu:3128)
        "Local" kiválasztása, majd "Add".
        Vissza lehet menni a baloldali sávban a "Session"-hoz.
        Amennyiben csak egy alkalommal akarja ezt használni, akkor az "Open" gombbal beléphetünk és indíthatjuk a kapcsolatot, ha későbbiekhez is el akarja menteni, akkor nyomja meg a "Save" gombot, és utána az "Open".
      • Ha a Mindterm java-s belépést használja a weblapunkról:
        Ezzel a klienssel az SSH tunnel jelenleg tudomásunk szerint nem lehetséges.
      • Ha LINUX operációs rendszere van, az alábbi parancssorral lépjen be a konzol képernyőről:
        ssh -L <lokális port száma>:<a proxy szerver neve>:<a proxy szerver port száma> \
        <username>@ural2.hszk.bme.hu

        Például: ssh -L 7777:chardonnay.math.bme.hu:3128 ab123@ural2.hszk.bme.hu
      • Ha más SSH programot használ, a fenti információk és némi találékonyság bizonyára segíteni fog
  4. Konfigurálja fel a böngészőprogramját:
    • Ha Internet Explorert használ:
      Tools -> Internet Options -> Connections -> LAN Settings
      Proxy server fület kipipálni, majd "Advanced..."
      HTTP: 127.0.0.1 Port: az a szám, amit korábban kiválasztott (pl. 7777) (ha FTP-zni is akar, ugyanezt ismételje meg az FTP: sorban is), majd "OK" három egymás utáni ablakban.
    • Ha Netscape-t használ:
      Edit -> Preferences... -> ha az Advanced mellett "+" szerepel a kis négyzetben, akkor arra kattintani hogy "-" legyen -> Proxies
      Jobboldali részben a "Manual proxy configuration" -t kiválasztani
      "View" gombot megnyomni
      HTTP: 127.0.0.1 Port: az a szám, amit korábban kiválasztott (pl. 7777) (ha FTP-zni is akar, ugyanezt ismételje meg az FTP: sorban is), majd "OK" két egymás utáni ablakban.
    • Ha más böngészőprogramot használ, a fenti információk és némi találékonyság bizonyára segíteni fog
  5. Használja a felépült kapcsolatot.
Fontos megjegyzések: Tudnia kell, hogy ez a konfiguráció az egyetemen belül erőforrásokat használ. Egyrészt a hálózati forgalom nem a lehetséges legrövidebb úton halad, másrészt az Ural2 és a kiválasztott proxy szerver gép erőforrásait külön is terheli. Ezért kérjük, hogy csak arra az időre használja ezt a konfigurációt, amikor erre szüksége van, és ha várhatóan egy ideig nincs rá szüksége, akkor a böngészőt állítsa vissza:
  • Ha Internet Explorert használ:
    Tools -> Internet Options -> Connections -> LAN Settings
    Proxy server fülből a pipát kiszedni
    majd "OK" gomb két egymás utáni ablakban.
  • Ha Netscape-t használ:
    Edit -> Preferences... -> ha az Advanced mellett "+" szerepel a kis négyzetben, akkor arra kattintani hogy "-" legyen -> Proxies
    Jobboldali részben a "Direct connection to the Internet" -et kiválasztani
    majd "OK".
  • Ha más böngészőprogramot használ, a fenti információk és némi találékonyság bizonyára segíteni fog
Ha FTP-zni is akar proxyn keresztül, akkor mindenképpen olyan proxy szervert kell kiválasszon, amelyik az FTP protokollt támogatja. Ezen felül Internet Explorer esetén bizonyosodjon meg róla, hogy a Tools -> Internet Options... -> Advanced ablakban a "Enable folder view for FTP sites" opció ki van kapcsolva.

Előfordulhat, hogy egyik vagy másik fent írt proxy éppen valamiért nem üzemel, ezért ha mindent pontosan a fentiek szerint állított be és mégsem járt sikerrel, érdemes másik proxy szervert kiválasztva is próbálkoznia.

Ha valaki a fentiektől eltérő programot szokott használni, és pontosan leírja az ottani beállítások mikéntjét, azzal szívesen bővítjük ezt a fejezetet.


Mit tegyek, ha szeretném tudni, milyen Internet-csatlakozás szolgáltatásokat nyújt az Egyetem, és hogyan lehet igénybe venni?

A HSzK továbbra sem tud ilyen szolgáltatást nyújtani. Viszont a Telekommunikációs és Informatikai Osztály a következő szolgáltatásokat nyújtja:

  • Otthoni számítógép csatlakoztatásához: modemes csatlakozás
  • Otthoni számítógép esetén (kereskedelmi szolgáltatónál előfizetett Internet elérés esetén) az egyetemi belső hálózat igénybevételéhez: VPN szolgáltatás
  • Hordozható számítógép egyes egyetemi épületeken belüli csatlakoztatásához: wireless hálózati csatlakozás
A fenti linkek tartalmazzák a leírásokat, ezeket mindenképpen el kell olvasni. (A linkek csak a BME hálózatán belülről olvashatók el. Itt írunk róla részletesen, hogy hogyan lehet ezekhez az információkhoz hozzáférni, ha valaki éppen nem egyetemi hálózaton belül van, de van egyetemi szerver hozzáférése).


Mit tegyek, ha szeretném tudni, milyen regisztráció szükséges az egyetemi Internet-csatlakozás szolgáltatások igénybevételéhez, illetve mi a BMENET azonosítóm?

Ezeket a szolgáltatásokat úgy veheti igénybe, ha előzőleg regisztrálta magát az account adminisztrációs felületen.


Mit tegyek, ha szeretném tudni, milyen jelszó tartozik a BMENET azonosítómhoz?

A BMENET azonosítóhoz tartozó jelszót az account adminisztrációs felületen saját magának állíthatja be.


Mit tegyek, ha szeretném beregisztrálni wireless adapter kártyámat a wireless hálózati csatlakozáshoz?

A wireless hálózatra fel lehet úgy is csatlakozni, hogy nem bonyolultan installálandó jelszavas azonosítással, hanem előre regisztrált hálózati kártyaszámmal minden további nélkül megkaphatja a hálózati kapcsolatot. Ehhez azonban meg kell adnia a saját, csatlakoztatni kívánt wireless adapter MAC címét.

Lehetősége van maximum 2 darab hálózati kártyacím regisztrálására.
A megadás pontos menete a következő:

  1. Meg kell tudnia az adapter címét. Ez egy 6 bájtos (12 számjegyes) hexadecimális azonosító. Következő lehetőségek vannak:
    • A kártyára vagy a csomagolására rá van írva
    • Magyar nyelvű Windows-ból a következőképpen olvasható ki:
      "Start"->"Futtatás" (vagy "Keresés")->beírni a "cmd" parancsot, majd a megnyíló ablakba az "getmac /V /FO LIST" parancsot. A keresett érték a "Fizikai cím" sorban található.
    • Angol nyelvű Windows-ból a következőképpen olvasható ki:
      "Start"->"Run" (vagy "Search")->beírni a "cmd" parancsot, majd a megnyíló ablakba az "getmac /V /FO LIST" parancsot. A keresett érték a "Physical Address" sorban található.
    Fontos, hogy a számsor elején levő, "értéktelen" 0-kat sem szabad elhagyni.
    Kérjük figyeljenek arra, hogy a laptopokban sok esetben több hálózati kártya is van (egy wireless, és egy másik a vezetékes kapcsolat számára). Több esetben előfordult hiba volt, hogy a vezetékes hálózati kártya számát regisztrálta be valaki, ezzel természetesen a szolgáltatás nem tudott működni. Tehát több kártya esetén keresse meg azt, amelyik a vezetéknélküli kapcsolatot adja.
  2. Az account adminisztrációs felületen a wireless hálózati szolgáltatást bepipálva regisztrálnia kell
  3. A szolgáltatásra történt regisztráció után lehetősége nyílik az első pont szerint kinyert hálókártya regisztrációjára. Maximum 2 hálókártyát regisztrálhat.

Amennyiben törölni szeretné regisztrációját, egyszerűen ki kell törölni a beírt címe(ke)t.

Amennyiben módosítani szeretné a korábban beírt hálózati kártya címét, ebben az esetben egyszerűen írja át a kártya címet.


Mit tegyek, ha szeretnék további segítséget kapni az egyetemi Internetes csatlakozással kapcsolatban?

Először is az itt hivatkozottak szerint olvassa el újra a szolgáltatások részletes leírását, ellenőrizze le a saját gépén a leírásokban felsorolt szükséges beállításokat.

Ha ezek után továbbra is fennáll a problémája, és/vagy a felcsatlakozás sikertelen, akkor ellenőrizze le, hogy a BMENET azonosítója és a hozzá tartozó jelszó rendben van-e, érvényes-e.
(Ennek legegyszerűbb módja, hogy a regisztráló gépre (hallgatók esetén az ural2.hszk.bme.hu, dolgozók esetén a goliat.eik.bme.hu) próbáljon meg belépni. Ha ez nem sikerül, akkor az itt leírtak alapján járjon el.)

Amennyiben az előbbi belépés sikeres volt, illetve ha nem magával a felcsatlakozással van problémája, akkor a helpdesk@eik.bme.hu e-mail címre írhatja meg a problémáját, ahol remélhetőleg segíteni tudnak rajta.


Mit tegyek, ha szeretém megtudni az alapvető ismereteket a NEPTUN rendszer használatához?

A NEPTUN rendszert nem a HSZK üzemelteti. Azonban, mivel ezeket a kérdéseket munkatársainknak is felteszik hallgatóink, igyekeztünk beszerezni a NEPTUN üzemeltetési csoport ide vonatkozó hivatalos válaszait. Bár igyekszünk az alábbi kérdések és válaszok pontosságára is ügyelni, de sajnos közvetlen felelősséget vállalni érte nem tudunk. Ha valaki hivatalos válaszra kíváncsi, vagy olyan kérdése van ami itt nem szerepel, a NEPTUN üzemeltetést a neptun@bme.hu e-mail címen keresheti meg.

A 2006. júliusában bevezetésre került NEPTUN.NET verzió dokumentációi a következő linkeken találhatók:


Mit tegyek, ha elfelejtettem a NEPTUN rendszerbe szóló jelszavamat?

A NEPTUN rendszert nem a HSZK üzemelteti. Azonban, mivel ezeket a kérdéseket munkatársainknak is felteszik hallgatóink, igyekeztünk beszerezni a NEPTUN üzemeltetési csoport ide vonatkozó hivatalos válaszait. Bár igyekszünk az alábbi kérdések és válaszok pontosságára is ügyelni, de sajnos közvetlen felelősséget vállalni érte nem tudunk. Ha valaki hivatalos válaszra kíváncsi, vagy olyan kérdése van ami itt nem szerepel, a NEPTUN üzemeltetést a neptun@bme.hu e-mail címen keresheti meg.

A NEPTUN rendszerhez szóló jelszavak pótlása a Dékáni Hivatalokban, illetve a Központi Tanulmányi Hivatalban lehetséges (ugyanott, ahol a hallgató általános tanulmányi ügyeit is intézik).