Üdvözöljük a Hallgatói Számítógép Központ honlapján!

Levélcímzés NEPTUN kóddal

Két szolgáltatás

Több esetben előforduló kérdés, hogy valamely NEPTUN kóddal azonosított hallgató számára (vagy azok egy csoportjának) szeretnének e-mailt küldeni, adjuk meg a tényleges címeket. Ezt az egyetemi Adatvédelmi Szabályzat rendelkezései értelmében nem tehetjük meg, de indítottunk egy szolgáltatást (nem titkoltan elsősorban oktatók számára, hogy elérjék hallgatóikat).

E szolgáltatások lényege tehát, hogy a hallgató egyébként már létező postafiókja egy alternatív módon is megcímezhető.

A szolgáltatást úgy alakítottuk ki, hogy az teljesen automatikusan minden érdekelt számára rendelkezésre álljon, minden külön kérés vagy regisztráció nélkül, újabb azonosító/jelszó megjegyzése nélkül.

A levél küldés az egyetemen egyébként is megszokott SMTP alapon történik. Így újabb, a korábbitól eltérő rendszer kezelését sem a feladó(k)nak, sem a címzett(ek)nek nem kell megismernie.

A szolgáltatásokról tájékoztató hallgatók számára

E szolgáltatások kapcsán nem kap újabb postafiókot. Az egyik szolgáltatással az ural2 szerveren levő postafiókban kézbesítjük a leveleket (amennyiben ide érkező levelei máshova (vagy máshova is) továbbítását beállította, ezek a levelek is ugyanúgy továbbítódnak máshova). A másik címzéssel címzett leveleit a NEPTUN rendszerben beállított "hivatalos email cím" címére továbbítjuk.

Fontos kérés: Hallgatóinkat fokozottan kérjük, hogy ezekkel a címzési formákkal ne iratkozzanak fel listákra, sőt ezeket a "címeket" ne is adják meg sehol, senkinek. A NEPTUN rendszerben se adják meg mint elérési cím. Akik számára ezeket a szolgáltatásokat létrehoztuk, azok úgyis tudni fogják a címet.

A szolgáltatásokról tájékoztató oktatók (levelet küldők) számára

Címzés módja: Szokásosan, az e-mail To:, Cc:, Bcc: mezőjébe kell a címzést írni.

Cím formája: XXXXXX@nk.hszk.bme.hu, illetve XXXXXX@nc.hszk.bme.hu ahol XXXXXX a kívánt címzett NEPTUN kódja. (Kisbetű és/vagy nagybetű szabadon, akár vegyesen is használható. Átmeneti ideig az XXXXXX@neptunkod.hszk.bme.hu címzés is él, de ezt távlatilag meg fogjuk szüntetni.)
Az XXXXXX@nk.hszk.bme.hu címzésű levelek a megcímzett hallgató ural2 szerveren levő postafiókjában érkeznek meg, illetve ha onnan automatikus továbbítás be van állítva, a levél is továbbításra kerül.
Az XXXXXX@nc.hszk.bme.hu címzésű levelek a megcímzett hallgató NEPTUN rendszerben negadott "hivatalos emailcím" címére továbbítódnak.

A kívánt címzettek összeválogatása a küldő feladata.

Ha a levél kézbesítése nem lehetséges, azt visszaküldjük a feladó címre egy hibajelzés kíséretében. Lehetséges hibajelzések, és azok magyarázatai:

  • "User unknown"
    • XXXXXX@nk.hszk.bme.hu címzés esetén:
      • Ilyen kódú hallgató nincs a hallgatói nyilvántartásban
      • Van ilyen kódú hallgató, de neki nincs postafiókja az Ural2-n
      • Van ilyen kódú hallgató, van postafiókja az Ural2-n, de azt átirányította olyan helyre, ami nem létezik (esetleg a megadás óta megszűnt)
    • XXXXXX@nc.hszk.bme.hu címzés esetén:
      • Ilyen kódú hallgató nincs a hallgatói nyilvántartásban
      • Van ilyen kódú hallgató, de nem "Aktív" "Passzív" vagy "Felvett" státuszú
      • Van ilyen kódú hallgató, "Aktív" "Passzív" vagy "Felvett" státuszú, de nem adott meg olyan címet, amit "hivatalos" jelzővel jelölt meg
      • Van ilyen kódú hallgató, "Aktív" "Passzív" vagy "Felvett" státuszú, megadott olyan email címet amit "hivatalos" jelzővel jelölt meg, de olyan címet adott meg, ami nem létezik (esetleg a megadás óta megszűnt)

  • "User mailbox full, Over quota"
    • A hallgató postafiókja megtelt

A levelet a hallgató belátása szerint elolvassa, megválaszolja, kitörli. Ezek sorsáról visszajelzést nem tudunk küldeni, ilyen típusú kérdésekre nem válaszolunk.

További megjegyzések a szolgáltatásokkal kapcsolatban:

  • Ha a hallgató (bármilyen okból) több mint 3 hónapig nem olvasott el egy ilyen módon címzett levelet, azt az ural2 szerveren levő postafiókjából kitörölhetjük, elkerülendő, hogy a valószínűleg elévülő levelek töltsék meg az esetleg inaktív postafiókokat. (Ha elolvasta, akkor "központilag" nem töröljük, éppúgy, mint ahogy más leveleket sem törlünk.)
  • a NEPTUNkód <-> usernév átfordító listát adatvédelmi rendszabályok miatt senki számára nem adjuk ki, még kis darabszám esetén sem.
  • a NEPTUNkódokat mi semmilyen szempont szerint nem csoportosítjuk. Ha ilyen igénye van valakinek, azt pl. a NEPTUN rendszerből (saját jogosultságának felhasználásával) nyerhető információ(k) alapján a küldőnek saját magának kell összeállítania.
  • Az RFC 2821 szabvány 4.5.3.1 fejezete szerint mi egyszerre legfeljebb 128 címzettnek kézbesítünk leveleket.
  • a fokozott mértékű igénybevétel és a jogosulatlan felhasználások elkerülése érdekében a szokásos e-mail-ekhez képest további korlátozásokra kell sort keríteni:
    • csak .bme.hu domain-be tartozó gépről érkező leveleket továbbítunk ilyen módon
    • a feladó (ENVELOPE_FROM) címe a .bme.hu domain-be kell tartozzon és léteznie kell
    • az ilyen módon küldhető levelek méretének felső határa 100KB.
  • Az átfordító listát a saját gépünkön legalább heti, legfeljebb napi gyakorisággal frissítjük.
  • Azon hallgatók számára, akik Felhasználói szabályzatunk megsértése miatt témaszámukat szerverünkön nem használhatják, erre az időszakra lehetőséget adunk arra, hogy egy, (személyesen) általuk megadott e-mail címre kérjék az így címzett leveleket. (Azokra, akik nincsenek szankciók miatt a hozzáférésben korlátozva, ez nem vonatkozik, ők saját maguknak állíthatják be, hova érkezzenek a leveleik.)

A HSZK, bár minden tőle telhetőt megtesz annak érdekében, hogy ezek a levelek időben és pontosan célba érjenek, nem tud anyagi vagy erkölcsi felelősséget vállalni azért, hogy bármilyen módon küldött értesítés esetleg késve, vagy egyáltalán nem jut el a kívánt címzetthez. Ez ugyanis nem biztos, hogy kizárólag a HSZK-n belüli körülményeken múlik.